Woningbrand: je verzekeraar helpt al op straat
Geplaatst op 03 oktober 2016
Een woningbrand is een nachtmerrie. Hoe moet het verder als je niets meer hebt? Op zulke traumatische momenten is je verzekeraar de eerste die je ondersteunt met praktische zaken. Nog tijdens het blussen. Hoe zit dat en wat gebeurt er in de eerste 24 uur na een woningbrand?
De brandweer heeft niet de taak om bewoners op te vangen. Daar is de stichting Salvage voor. Een hulporganisatie opgericht door de brandverzekeraars in Nederland. Direct na de brandmelding krijgt ook een medewerker van Salvage de oproep om naar de plaats van de brand te gaan. Hij of zij coördineert de praktische hulp aan de slachtoffers.
Huisvesting: waar moet je naartoe na brand?
De eerste nood is meestal huisvesting. Waar moet je naartoe? Mensen kunnen vaak naar familie of vrienden, maar als dat niet gaat, heeft de Salvage-coördinator de bevoegdheid om namens de verzekering onderdak te regelen. Bijvoorbeeld in een hotel of een vakantiehuisje.
Datzelfde geldt voor andere praktische zaken zoals kleding. Een jas lenen van een buurman is een tijdelijke oplossing, dus de coördinator raadt slachtoffers aan om snel wat nieuwe kleren aan te schaffen. Contant geld kan Salvage niet geven, maar wel de garantie dat de kosten van de kleding vergoed worden door de verzekeraar.
Als de eerste paniek voorbij is
De volgende taak voor de Salvage-coördinator is het voorkomen dat de schade groter wordt. Als de brand kleinschalig is, bijvoorbeeld als het vuur vanuit één ruimte nooit een andere kamer heeft bereikt, dan valt er nog veel te redden. Gespecialiseerde schoonmaakbedrijven kunnen meubels en apparatuur met water- en roetschade drogen en reinigen.
Het is belangrijk dat deze schoonmaakbedrijven zo snel mogelijk worden ingeschakeld. Vandaar dat die taak in handen is van Salvage.
Als de brand groot was, dan regelt Salvage ook dat er hekken om het pand worden gezet. Dat is nodig voor de veiligheid als er instortingsgevaar is, maar het voorkomt ook dat onbevoegden in de resten gaan zoeken naar waardevolle spullen.
Voorbereiden op wat komen gaat
De administratieve afwikkeling van een brand kan behoorlijk lang duren. Salvage bereidt mensen voor op het traject dat voor de boeg ligt. Na een brand doet de technische recherche onderzoek naar de oorzaak van de brand. De coördinator legt altijd uit dat zo'n onderzoek niet tégen de slachtoffers gericht is, maar bedoeld is om van te leren.
Salvage-medewerkers zijn voor slachtoffers van brand de eerste steun en toeverlaat. Als de praktische zaken zijn geregeld, dan trekt Salvage zich weer terug. De verdere afwikkeling van de schade wordt overgenomen door de verzekeraar van de gedupeerde.